Zimní nebo arktická nafta v zimě?

Zima nám již klepe na dveře a tak je vhodné si připomenout jak je to se zimní naftou.

Základní dělení motorové nafty podle použitelnosti v závislosti na klimatických podmínkách a její distribuce.
 

Období Třída Filtrovatelnost Distribuce
Letní B 0°C 15.04. – 30.09.
Přechodová D -10°C 01.10. – 15.11.
Zimní F -20°C 16.11. – 28.02.
Přechodová D -10°C 01.03. – 14.04.
Arktická až -44°C dle potřeby

Předepsanou kvalitu motorové nafty určuje norma ČSN EN 590.
 

Chcete-li se vyhnout v letošní zimu nečekaným problémům se startováním nebo neplánovaným zastavením například na cestě do zaměstnání, je vhodné se připravit ještě před příchodem mrazů.

V průběhu zimní sezóny každoročně vychází články na téma kvality zimní nafty u tuzemských čerpacích stanic. Každoročně mezi nejlépe hodnocené čerpací stanice (produkty) patří čerpačky OMV a Benzina.

Jak je uvedeno výše, kvalita rsp. filtrovatelnost nafty je dána klimatickými podmínkami dané oblasti, což může znamenat nejen rozdíl v naftě v ČR a Rakousku, ale i v rámci ČR a to například kdy v horských oblastech bude již dostupná tzv. arktická nafta v zimním období s nižší teplotou filtrovatelnosti, kdežto v nížinách lze očekávat běžnou zimní naftu.
Mezi další důležité faktory ovlivňující filtrovatelnost nafty v zimním období patří obsah rostlinné složky (biosložek) tzv. MĚŘO. Biosložky jsou nedílnou součástí všech naft stáčených na území ČR v ČEPRO. Jediným prodejcem, který biosložky ve svých palivách vůbec nemá je síť čerpacích stanic OMV, která svou naftu do ČR dováží z Rakouska.

S obsahem biosložek v naftě se také objevují pochybnosti o způsobu a kvalitě mazaní motoru při spalování. Biosložky kromě toho že při nízkých teplotách sedimentují ve formě krystalů na palivovém filtru až do jeho naprostého ucpání taktéž zajišťují mazací funkci motoru při spalování. V případě používání nafty bez bisložek, typicky OMV nebo arktická nafta (např. u AGIP) biosložky neobsahuje, ale mazací funkce je zajištěna dodatečně vpravenými aditivy – tedy o chod motoru se není třeba bát.

 

Jak můžete předejít problémům:
– tankováním kvalitní zimní nafty popř. prémiových paliv (např. OMV MaxxMotion v zimě filtrovatelný až do -36°C)
– používáním dodatečných aditiv do nafty v zimním období (např. VIF)
– tankování na prověřených čerpacích stanicích
– v případě pochybností požádejte obsluhu čerpací stanice o předložení protokolu o filtrovatelnosti nafty (obsluha dostává certifikát dané šarže nafty při každém tankování, kde jsou uvedeny hodnoty síry, cetanové číslo, filtrovatelnost atd.)
– vyměňte palivový filtr před zimou
 
Nejčastější omyly:
– aplikovat aditiva do paliva až dne, kdy mrzne jako když praští je zbytečné, protože v palivovém filtru již budou tak jako tak krystaly z biosložek
– aditiva je nutné udržovat ideálně v pokojových teplotách, při nízkých teplotách ztrácí svou funkci
 

Občas se na internetu objeví rady o dávkování malého množství benzínu do nafty (0.5l na nádrž), je dobré mít na paměti, že u moderních naftových motorů může benzín v naftě způsobyt vážné problémy.

 

Odkazy: wikipedia.org, www.vwglobe.cz
 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap