Letní a zimní pneu v ČR, hloubka dezénu?

Česká legislitiva předepisuje mimo jiné jaká je minimální hloubka dezénu letních a zimních pneumatik a také od kdy do kdy popř. za jakých podmínek je třeba mít na voze obuté zimní pneumatiky.

 

Základní informace:

  • Hloubka dezénu nového pneu (letní/zimní) – 8.0 mm
  • Min. hloubka dezénu letní pneu – 1.6 mm
  • Min. hloubka dezénu zimní pneu – 4.0 mm
  • Zimní období – od 1. listopadu do 31. března

 

V letním období, tedy od 1. dubna do 31. října je povinnost mít na letních (popř. jiném typu) pneu minimální hloubku dezénu 1.6 mm. Jedná se o opravdu velmi mělkou drážku a na hranici této výšky dezénu se může každý déšť nebo případná průtrž mračen stát nepříjemným zážitkem. Hloubka dezénu je měřena v hlavním kanálu, což znamená že pneu bude ka krajům více sjetá a odvod vody tak bude minimální stejně jako přilnavost k povrchu vozovky.
Podobně nepříjemný zážitek můžou způsobyt nevhodně ojeté/sjeté pneu, které mohou být různě deformované, vyboulené či poskákáné. V takovém případě se při jízde dostaví hluk od kol (známé to hučení) a v horším případě může dojít i ke zhoršení ovladatelnosti vozu a to i přes to, že pneu může mít relativně vysokou hloubku dezénu. Pokud se tedy hodláte nakupovat pneu z druhé ruky, je velmi dobré si je před koupí velmi dobře zkontrolovat a ideálně nechat protočit v pneu servisu, aby se odhalily i na první pohled skryté vady. Zde platí, že čím větší průměr pneu, tím horší ovladatelnost a případné špatné projevy při jízdě.

 

Zimní období začíná od 1. listopadu a trvá do 31. března. Ze zmíněného zákona dále vyplývají povinnosti a podmínky uplatnění. Mimo jiné tedy i to, že ve zmíněném období nemusí být nevyhnutně zimní pneu obuté na voze, nicméně v případě že dojde ke zhoršení teplotních podmínek či počasí (typicky teploty pod +5°C a náledí), jsou zimní pneu povinné a jejich absence bude znamenat v tom lehčím případě pouze pokutu od příslušníků PČR v tom horším případě, kdyby jste například způsobili dopravní nehodu, by jste mohli mít vážné problémy s pojišťovnou, která by nemusela souhlasit s celým plněním (pojišťovny si hlídají při likvidaci pojistných událostí stav pneu, rozměry kol, technický stav vozu atd. vzhledem k povaze nehody).

 

V zimě, myšleno teploty nižší jak 0°C a sníh, platí, že je bezpodmínečně nutné mít minimální hloubku dezénu pneu alespoň 4.0 mm (je to minimum!). Je třeba počítat stím, že v závislosti na počtu najetých km v tomto období minimálně 1-3 mm z dezénu můžeme sjet. Zde podobně jako u letních pneu platí, že čím nižší hloubka dezénu, tím nižší přilnavost. I zmíněné 4 mm jsou opravdu málo na sněhovou kalamitu, kdyna vozovce bude ležet souvislá sněhová pokrývka. Může se vám tak velmi snadno stát, že se vám nepodaří ani vyjet z parkoviště, protože především čersvtě napadnuvší sníh je velmi přilnavý a kola se budou protáčet.

 

Odkazy: http://www.pneuserviskyselka.cz

 

Sdílet článek

Podobné články

Jeden komentář to “Letní a zimní pneu v ČR, hloubka dezénu?”

  1. Jana says:

    Skvele info, dekuji za pripomenuti. Ted kdyz je venku bilo se to hodi.

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap