Denní svícení v ČR, jak na to?

Existuje několik pověr a mýtů ohledně denního svícení na silničních komunikacích v ČR.

Povinnost celoročního svícení byla na území ČR zavedena 01.07.2006. Standardně je požadováno patřičnou legislativou zákon č. 411/2005 Sb., o silničním provozu. (novela § 32 odst. 1) svícení potkávacími světly celoročně i za denního světla – tedy vždy kdy vyjedete svým vozem na silnici. Protože klasické světlomety tak jak je známe, tedy s osazením běžnými žárovkami H7/H4 (vč. xenonových výbojek) nejsou stavěny na každoddení/celodenní svícení a tak se velmi rychle začaly objevovat upravené přídavná světla pouze pro denní svícení.

Světla instalována na vozidlo musí být bez vyjímky vždy homologována a označena dle směrnice EHK/OSN popř. ekvivalentní směrnice ES/EU. Co to znamená pro denní svícení? Světla pro denní svícení musí být homologována podle EHK/OSN č. 48 a jsou určená výhradně pro osvětlení ve dne za nesnížené viditelnosti.
Aby toho zmatku kolem těch norem nebylo málo, tak od 07.02.2011 musí mít všechny nové osobní automobily a dodávky instalovano denní svícení z výroby.

Co tedy platí pro dodatečnou montáž? Podle platné legislativy je možno dodatečně vybavit automobily a
autobusy světly pro denní svícení. Ve znění vyhlášky č. 197/2006 Sb. musí být světla označena homologačním
znakem E (v kroužku) s číslem, pod kterým byla homologace uvedena a s označením RL nebo DRL (podle homologačního předpisu EHK č. 87).

Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení:
– na jedno vozidlo se montují dva kusy světel, svítících světlem ve spektru bílé barvy
– svítilny se umísťují ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
– vzdálenost svítilen od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly minimálně 600 mm (u
vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
– světla se musí rozsvítit automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnout po jeho vypnutí, nebo při rozsvícení obrysových světel
– dodatečná montáž světel pro denní svícení není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, prot
o jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému schvalování ani zápisu do technického průkazu

 

Jaké parametry by nás měly zajímat, v případě, že se teprve chystáme koupit světla pro denní svícení?
– homologace E11
– homologace R87
– splňující směrnici EHK/OSN č. 48
– vyznačený symbol E a RL na viditelném povrchu svítilny

 

Důležité pokyny a fakta pro instalaci:
– po rozjezdu automobilu za nesnížené viditelnosti se světly pro denní svícení nesmí na automobilu svítit žádné další světla!
– světla pro denní svícení musí být bezdpodmínečně dedikována pouze pro tuto funkci a nesmí sloužit např. pro svícení za mlhy apod.
– v případě zapnutí obrysových nebo potkávacích světel musí světla pro denní svícení zhasnout!

 

Nejčastější chyby:
– mezi jedny z nejčastějších chyb a porušování předpisů pojednávajících o denním svícení patří jednoznačně svícení předními mlhovými světly umístěnými nejčastěji v nárazníků. Světla do mlhy nesplňují předpisy v žádném z výše uvedených bodů a hrozí za ně případná penalizace od příslušníků PČR.
– některé vozy jako Octavia 2 / Superb 2 mají upravené svítilny v předním nárazníků, které obsahují mimo jiné všechny požadované znaky dány předpisy a mimo jiné obsahují dvě žárovky, kde jedna je pro svícení za mlhy a druhá pro denní svícení.
– některé značky vozů umožňují nastavení určitého chování světlometů, znamé pod označeními jako amerika nebo skandinavie. Jedná se o módy osvětlení použivané v daných regionech, které ale nejsou z hlediska naší legislativy povoleny.
– některé značky vozů umožňují dodatečnou úpravu intenzity svítivosti předních světel do mlhy, nejčastěji umístěných v předním nárazníku. Ani snížení intenzity mlhových světel bez aplikace všech požadovaných podmínek vyplývajících z platných předpisů není opravňující k použití takových světel pro denní svícení na silníčních komunikacích.

 

Pro denní svícení je vhodné použít homologovaná a certifikovaná světla splňující všechna výše uvedená specifika, ideálně vybavena LED osvětlením. Dnes již není denní svícení jenom bizardním przněním aut, ale existují i opravdu pěkné přestavbové kity jako Dectane MODULITE DRL , kdy stačí vyměnit konkrétní díl vozu, který již obrahuje požadované světlo pro denní svícení, vč. jednotky, která sama aktivuje či deaktivuje světlo dle toho zda jsou ostatní světla aktivní nebo ne. Chytré a elegantní řešení…

 

Instalace Dectane MODULITE DRL na VW Passat 3C:
http://www.youtube.com/watch?v=u_ISjwLhGfQ

 

Odkazy: http://www.dectane.de

 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap