Jakou diagnostiku pro VW Passat?

Již v roce 1996 se objevil první Passat (typové označení 3B, platforma B5) který obsahoval tolik elektroniky, že se vyplatilo investovat do alespoň základní diagnostiky pro lepší kontrolu a údržbu vozu. Diagnostických nástrojů existuje spousta, od těch levnějších určených spíš pro domací občasné použití tak i plnohodnotná profi diagnostika často označovaná jako tzv. multi značková. Protože předměten je diagnostika pro VW Passat B5 a B6, nemá smysl zmiňovat multiunačkové diagnostiky jako jsou Bosch KTS, Delphi DS aj., ale pouze o diagnostice VAG-COM, od verze 805 přejmenované na VCDS.

 

Jaký typ diagnostického kabelu pro VW Passat:

  • VW Passat 3B (B5) – KKL
  • VW Passat 3BG (B5.5) – KKL
  •  VW Passat 3C (B6) – HEX-CAN
  •  VW Passat 3CC (B6) – HEX-CAN
  •  VW Passat 3C (B7) – HEX-CAN

 

Jaký je rozdíl mezi KKL a HEX-CAN?

Mezi kabelem typu KKL a tzv. HEX-CAN je jenom jeden hlavní rozdíl a to je hardwarový klíč (čip), který je součástí kabelu typu HEX-CAN a díky tomuto klíči lze přistupovat, číst a pracovat po sběrnici CAN (CAN bus – Controller Area Network). Novější typy aut, často s rokem výroby 2005 a novější využívají pro komunikaci často právě CAN sběrnice. Dále dle nařízení EU, platí že vozy od roku 2005 musí být kompatibilní s protokolem EOBD, což přesně indikuje co je možné tímto protokolem načíst (nicméně je také specifikováno, kterých jednotek se toto nařízení týká). Rok 2005 je uveden jako orientační, přesnější informace lze vyčíst na Wikipedia.org. Z toho je možno vyvodit, že standardně kabely typu KKL jsou s EOBD kompatibilní a jednotky přístupné prokotolem EOBD tak bude možno načíst – minimálně chybové záznamy. Minimálně by pomocí EOBD měly být přístupné chybové záznamy řídící jednotky motoru – všech vozů, všech značek. Realita je bohužel taková, že to ne vždy 100% funguje.

 

Mezi nejčastěji používaný a diskutovaný software pro diagnostiku vozu VW Passat je aplikace VAG-COM dnes známá jako VCDS.

 

KKL kabel s VAG-COM 4.09

Důležité je zmínit, že KKL (K-Line) je jednoduchý kabel s prostým zapojením na EODB zásuvku. Veškerá komunikace je nešifrovaná opravdu velmi jednoduchá. S tímto kabelem lze použít velkou spoustu aplikací, ale aplikace která nás zajímá se jmenuje VAG-COM. A zde je potřeba zpozornět, protože KKL je podporován aplikací VAG-COM od verze 0.81 až po 409.
Důležitá informace je, že rozhraní pro komunikace je sériové, tedy připraveno pro port COM (RS232). Pokud tedy chcete 100% funkční kabel, vybírejte ten s COM portem. Nicméně skutečnost je taková, že seriový port (COM) již dnes není tak často využívaný a proto jej dnes nalezneme například v nových notebucích jenom výjmečně. Samotná aplikace VAG-COM pro tento typ kabelu umožňuje komunikaci použe pres COM port. Kabely s COM portem nejsou již dnes tak žádané a často jsou vybaveny USB konektorem, ale aby jste jej mohli připojit k modernímu počítačí a používat aplikaci VAG-COM, bude nutné použít softwarový převodník. Nejčastěji se využívá tzv. FTDi převodník, který je poměrně přesný, ale i přesto dochází občas k vypadávání komunikace mezi aplikací v PC a jednotkou v automobilu.

Mezi poslední důležité informace patří podpora aplikace VAG-COM, kdy poslední oficiálně vydaná česká verze je 304, oficiálně podporovaná verze 409 je pouze v angličtině. Na internetu lze najít dvě české verze 409, ta oficiální česká verze již podporuje pouze kabely HEX-CAN, ale lze taktéž najít neoficiální verzi 409 ve které byly přeloženy anglické texty do češtiny.

Orientační cena kabelu je přibližně 500,- CZK.

ilustrační obrázek KKL kabelu

 

HEX-CAN kabel s VAG-COM 12.12

Jak již bylo zmíněno výše, tak kabel typu HEX-CAN je přizpůsoben pro použití s nejnovějšími vozy koncernu VW, model Passat nevýjimaje a co je důležité, je zpětně kompatibilní s KKL. Je tedy možno načítat i starší vozy. Aplikace VAG-COM kompatiblní s HAX-CAN je od verze 404, ale první ohlasy a použití se objevily až s verzí 607 a 704. Při vydání verze 805 se již začal objevovat název VCDS, který dnes již zcela nahradil původní název aplikace VAG-COM.

S kabelem typu HEX-CAN a nejnovější aplikací VAG-COM (akt. verze 12.12) lze načíst všechny modely koncernu VW, tedy všech značek: VW, Audi, Škoda, Seat a Porsche! Aplikace VAG-COM není oficiální VW nástroj, ale jedná se o odvozenou aplikaci, za kterou stojí firma Ross-Tech (v české republice prodává PC-Autodiagnostika.cz.

Na internetu se objevují levné kabely HEX-CAN z Číny, které stojí zlomek ceny originálních kabelů od Ross-Tech. Je důležité zmínit, že tyto kabely jsou nelicencované a tudíž je jejich použití nelegální. Navíc v případě použití této čínské kopie je nutno používat výhradně dodávanou verzi aplikace VAG-COM (VCDS), při pokusu o použití jiné verze aplikace hrozí zablokování čipu v kabelu a vpodstatě z něj uděláte KKL kabel. Výrobce kabelu a i jeho lokální distributoři se snaží bojovat proti klonům a není tak nouze o diskuze na internetu, kdy se dočtete o tzv. mrtvých kabelech po použití jiné verze programu nebo při snaze použít českou verzi (čínské kopie jsou prodávány s anglickou verzí aplikace).

Důležité je také zmínit, že při koupi originálního kabelu získáváte veškerou podporu jak při potížích tak i případné aktualizace aplikace VAG-COM (VCDS), kterou jsou zdarma a nebo za drobnou úplatu.

 

Orientační cena kabelu je přibližně 10 000,- CZK. Cena čínských kopií, jejichž používání je nelegální je přibližně 500,- CZK.

 

ilustrační obrázek HEX-CAN kabelu

 

Historie aplikace VAG-COM je poměrně pestrá, release change control lze najít na webu www.ross-tech.com

 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap