Jak zjistit skutečný stav tachometru pomocí VCDS?

Jedno z hlavních kritérií při nákupu nového ojetého vozu bývá i stav odometru, či-li nájezd km a tím i očekávané opotřebení vozu. Situace v ČR v této problematice není vůbec šťastná a to především z důvodu, že omlazené vozidlo se stočeným tachometrem má na našem trhu významně vyšší cenu – dle značky a typu až o 30-50%, v některých extrémních případech to může být i přes 100%. Je tedy dobré být připraven na fakt, že minimálně třetina všech aut v tuzemských autobazarech má upravené tachometry o stavu najetých km, ty nejčernější odhady hovoří až o dvou třetinách všech prodávaných vozů. Za tuto situaci si jak jinak můžeme sami a to především díky tomu, že manipulace se stavem najetých km není u nás trestným činem, ale pouze přestupkem. Navíc pokuta za tento přestupek v případě jeho prokázání je naprosto směšná a vůbec neodráží fakt, kolik pěněz je schopna tato činnost danému hříšníkovi vydělat.

 

Několik rad jak ověřit stav vozu:

  • použít VCDS a zkontrolovat stach km v řídící jednotce EDC15/16 a popřípadě v DSG (je-li auto vybaveno)
  • nechat zkontrolovat VIN daného vozu v auth. servise, nechat si vyjet servisní historii
  • zkontrolovat VIN vozu přes CEBIA
  • nechat si vůz prověřit v auth. servise (nebo ve svém servise, popřípadě na stanice technické kontroly) na technický stav před koupí vozu
  • nechat si zkontrolovat hloubku laku na externích dílech (odhalí lakované díly)
  • před nákupem vozu můžete sami provést vlastní výzkum o problematice závad na daném typu vozu navštívením specializovaných webů, kde uživatelé daných vozů spolu diskutují všechny problémy
  • přizvat ke kontrole vozu před koupí, někoho kdo danému modelu rozumí, nebo se zabývá jeho servisováním

 

Jak zkontrolovat stav tachometru (nájezd km) přes VCDS

V případě VW koncernu, je možné provést kontrolu stavu najetých km pomocí diagnostického nástroje VCDS. Stav o najetých km je u moderních vozů ukládán do paměti přístrojové desky tzv. budíky (cluster), řídící jednotky motoru (ECU), některé vozy ukládají do Gateway a v případě instalace jsou informace ukládány i do řídící jednotky DSG.

Pro šméčkaře je poměrně snadné přepsat hodnoty o stavu km v budíkách a v ECU, méně často se to provádí v jednotce pro DSG, kde je navíc možné pouze vynulovat stav na 0 (relativně snadno), ovšem přepsání stavu na konkrétní hodnotu již vyžaduje určité zkušenosti a hardware – což se často nevyplatí i z toho důvodu, že veřejnost často ani neví, že v DSG je stav km uložen.

Kde hledat stav tachometru ve VCDS

  • EDC 15/16
  • DSG (kanál 109)

 

Kontrola stavu km přes EDC 15/16

Po spuštění aplikace VCDS zvolíme [Applications] a dále  [EDC15-16 Mileage], následně klikneme na Read

[EDC15-16 Mileage] , VCDS, VW PASSAT 3C

 

Kontrola stavu km v DSG

Po spuštění VCDS zvolíme z hlavní nabídky [Select] / [02-Auto Trans] / [Meas. Blocks – 08] a do pole Group vepíšeme číslo kanálu 109 a potvrdíme Go!

[EDC15-16 Mileage], DSG reading km, VW PASSAT 3C

 

Hodnoty stavu km uložené v EDC15/16 a DSG by se měly shodovat.
V případě, že tomu tak není to nemusí ihned znamenat velký problém, nicméně je vhodné ověřit proč se hodnoty neshodují, jakým způsobem bylo manipulováno s DSG (zda byla repasována převodovka a posléze manipulováno s jednotkou atd.).

Akceptovatelná odchylka hodnot uvedených v jednotkách EDC15/16 a DSG oproti zobrazovanému stavu na palubním PC (budíkách) je v jednotkách %, pokud je rozdíl např. 1 – 5000 km tak to není nic závažného, ale v případě kdy jsou rozdíly 50 / 100 a více tisíc km, tak je zcela jistě někde problém.

 

Stav vozidla není dán pouze nájezdem km, ale má výrazný vliv na cenu vozu při prodeji a samozřejmě automobil s větším nájezdem bude dříve trpět některými neduhy a přiblíží se doba výměny některých dílů (velký servis atd.).

 

Sdílet článek

Podobné články

5 komentářů to “Jak zjistit skutečný stav tachometru pomocí VCDS?”

  1. tomas says:

    Zdravim,
    Co moze byt pricina rozdielu km v DSG o 5000km?
    Pride mi ze by to malo presne sediet na km.

    Vdaka

  2. Pavel says:

    Dobrý den,
    jde v DSG zjistit, datum, kdy bylo případně manipulováno s KM? Na budících i v jednotce je vše vynulováno. tedy někdo smazal všechny údaje. Kde se dá tedy zjistit kdy toto bylo provedeno?

    Děkuji za odpoveď

    Pavel

    • teekey says:

      zaznamy v DSG jednotce nejde upravit, tedy ne nejakym pogramem. Jednotka jde pouze vymenit a nebo jde tzv. zresetovat na 0. Kontrola km v DSG je popsana v clanku.

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap