DPF filter a jeho životnost

Pryč je doba klasických katalyzátorů se síťkou s povrchovou platinovou úpravou, dnešní moderní vozy využívají moderní filtry prachových částic označované jako DPF / FAP (diesel particulate filter).

DPF je dnes běžně přítomen v moderních dieselových motorech koncernových značek a mezi jeho hlavní vlastnosti, specifika a v konečném důsledku i povědomí patří tzv. vlastní regenerace, cenová nákladnost a propojení do řídící jednotky.

Vlastní chytrá regenerace:

Řídící jednotka iniciuje tzv. regenerační cyklus minimálně každých 200km nebo po ujetí 1000km a to tím, že zvýší teplotu spalin (zvýšení otáček i případným podřazením).

Regenerace u TDi PD motorů patří mezi problematickou, protože technologie spalování je doprovázena tvorbou většího množství prachových částic, které ucpávají filtr a proto se příliš nedoporučuje jezdit krátké trasy (tipicky popojíždění po městě), protože se filtr nebude korektně vypalovat.

Novější naftové motory TDi CR již tímto neduhem příliš netrpí a je možné konstatovat, že regenerace u tohoto typu motoru probíhá nanejvýš standardně.

 

Cenová náročnost:

Pořízení nového DPF rozhodně nepatří mezi nejlevnější, nové filtry se cenově pohybují od 20-35.000CZK.
Pořizování použitých filtrů se rovná nákupu zajíce v pytly nebo sázky do loterie.

 

Odstranění DPF filtru:

Protože TDi PD motory mají problémy se zanášením filtru a je tak jenom otázkou času, kdy dojde k jeho úplnému zanesení a nutnosti výměny, objevila se na internetu spousta firem nabízející tzv. DFP-OFF, jinými slovy fyzické odstranění filtru a následnou úpravu software řídící jednotky motoru – bez této úpravy bude systém hlásit poruchu a vozidlo pojede v tzv. nouzovém režimu.

 

Co hrozí po odstranění DPF:

Odstraněný DPF se neprojevuje černou neprůhlednou kouřovou stěnou jako tomu bylo v případě odstranění klasického katalyzátoru u starších modelů, nicméně se jedná o nepovolenou úpravu s extrémně vysokou penalizací. Především při cestách do zahraničí zejména pak do Německa / Rakouska nás odstraněný DPF může vyjít opravdu velmi draze.  A to ani není třeba zmiňovat emisní zóny v některých evropských městech, které budeme bez DPF překračovat – důsledky v případě kontroly není třeba již zmiňovat.

 

Čištění DPF filtru:

Kromě odstranění se objevují všelijaké zázračné přípravky či služby nabízející vyčištění filtru. Na tyto nabídky je třeba být obzvláště obezřetný, protože manuální regenerace formou nějaké čistící emulze neexistuje a firmy si tak pomáhají jak umí. Ne výjmečně se tedy můžeme setkat s tzv. krtkem (NaOH), který je nasypán do filtru, zalit horou vodou a následně propláchnut vapkou. Je třeba si uvědomit, že filtr to jsou mimo jiné jemné síta, které silný proud vody může nevratně poškodit!

 

Indikace zaneseného DPF:

  • vyšší spotřeba i o 1-2l / 100km
  • nepravidelný chod motoru (cukání)
  • v poslední fázi chybové hlášení na palubním PC
  • možnost zjištění stavu zanesení pomocí diagnostiky (v některých případech je filtr zanesený a diagnostika jej neindikuje)

 

Odkazy: http://en.wikipedia.org

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap