Zabezpečení vozu VW Passat po koupi

Čtete o tom každý den na internetu, čas od času se objeví informace o odcizeném vozu ve vašem okolí na sociálních sítích, jednou za kvartál je zpracována a prezentována statistika krádeží v televizi. V alespoň trochu ideálním světě by jsme takové věci řešit vůbec nemuseli, ale bohužel střední Evropa s ČR je ráj pro různé zloděje, kteří rádi vykrádají vozy a nebo je kradou celé a proto přijde vhod několik informací o tom, jak krádeži vašeho vozu zabránit, nebo minimálně to zloději maximálně ztížit.

Na začátek je dobré si uvědomit, že jakýkoliv zloděj je jenom člověk s různou úrovní znalostí zabezpečovacích prvků instalovaných ve voze daném modelu a značce, ale můžeme předpokládat, že i ten nejlepší lapka dá vždy přednost snadné kořisti před dobře zabezpečeným vozem, a o to větší je tato pravděpodobnost pokud vlastníte tuctový vůz kterých po českých silnicích jezdí desítky tisíc.

 

Možnosti zabezpečení

  • alarm (akustická siréna)
  • GPS/GSM monitoring
  • mechanické zabezpečení
  • skryté vypínače a další úpravy elektroinstalace
  • garáž
  • havarijní pojištění

 


 

Alarm (akustická siréna)

Standardní zabezpečovací prvek všech vozů koncernu VW (Škoda, VW, Audi a Seat) je po mnoho let tzv. safelock. Jedná se o jednoduché zabezpečení, kdy po zamčení vozu pomocí centrálního zamykání (zcela jedno zda pomocí klíče v zámku nebo přes DO) dojde k odpojení vnitřních klik. Toto zabezpečení je vítané, ale dnes již zcela nedostatečné.

Do vozu se zloděj bude dostávat různými technikami, ale v každém případě dojde vždy buď k poškození karoserie a nebo ke snaze o neauthorizované odemčení pomocí bezdrátového signálu. Z tohoto důvodu je vhodné mít ve vozu akustickou sirénu, ideálně tedy formou alarmového systému, který monitoruje všechny zámky (všechny dveře vč. kapoty a kufru). Samostatné alarmové systémy se vyvíjejí pro automobilový průmysl již mnoho let a jednotky disponují velkým množství funkcí, mezi základní patří náklonová čidla, akustická čidla (detekující například rozbití okna), neplatné kódy – když se zloděj snaží pomocí čtečky kódů o prolomení PINu. Snad všechny jednotky na trhu disponují tzv. plovoucím kódem, tedy že PIN kód pro zamčení/odemčení vozu se mění v čase a jenom přizpůsobené klíče znají algoritmus.

Z výše uvedeného bohužel plyne, že sebelepší alarm od výrobce bude vždy nejhorší volbou, protože se na něj zloděj zaměří jako první. Je vhodné se pokusit poohlédnout po tzv. alternativním alarmovém řešení, jehož ceny začínají již od několika tisíc korun. Mezi množstvím řešení od různých výrobců lze nalézt i jednotky, které umí komunikovat s originálními klíči od vozu, není tedy nutné nosit s klíči další ovladač pro deaktivaci alarmu.

Akustická siréna patří mezi základní vybavení, už jenom protože deaktivace dobře skrytého alarmu vč sirény s např. nezávislou baterii není otázka několika vteřin a houkající automobil vzbudí množství pozornosti.

 

GPS/GSM monitoring

Monitorování polohy vozu je dnes již často standardní pro služební vozy, kdy nahrazují papírové knihy jízd, ale často jsou taktéž doplňkem klasického alarmového systému s akustickou sirénou. Monitoring polohy vč. odeslání pomocí SMS nebo internetu ve skrytém telefonu je populární taktéž u tzv. prémiových značek. Oblibu si GPS řešení našlo i u některých pojišťoven, které snižují poplatky v případě instalace tohoto typu zabezpečení.

Snad jen jedinou vadou na tomto řešení může být fakt, že bezdrátovou rušičku lze v Číně pořídit doslova za pár $.

Je veřejně známé, že v případě krádeže vozu se zloděj jistí odstavením vozu na odlehlé místo po několik dnů právě z důvodu možného lokalizačního zařízení instalovaného ve voze.

 

 

Mechanické zabezpečení

Mechanická zabezpečení všeho druhu jsou v oblibě mnoho let. Mezi základní prvky patří například páka na volant, nebo častější zamykání řadící páky (“zpátečky”) pomocí systémů jako jsou DefendLock, Construct nebo Zeder aj. Systém uzamknutí řadící páky může být velmi účinný, pokud je zámek odolný vůči vnějším vlivům jako je např. tzv. bumping, nicméně existuje jedna svízel o které výrobci tohoto typu zabezpečení příliš neradi mluví a to sice fakt, že zamčení řadící páky je velmi účinné u tzv. (polo)automatických převodovek, ale v případě manuálních převodovek stačí vyšlápnout spojku a vůz si dotyčný odtlačí kam bude potřebovat.

Existují ještě specifické mechanické zabezpečovací prvky, jako jsou různé spony na pedály, nicméně tyto mají marginální zastoupení již kvůli komplikované instalaci a demontáži ve voze.

V některých případech jako je tomu například u vozu VW Passat 3C (B6) je vůz vybaven v základní výbavě zámkem volantu rsp. volantové tyče. Odemčení tohoto zámku se děje nezávisle na immobilizační jednotce, která umožňuje start vozu. V podstatě se tak jedná o dva zabezpečovací prvky již v základní výbavě a i to je nejspíš důvod, proč se VW Passat 3C neobjevuje tak často ve statistikách kradených vůzů na předních příčkách jako tomu bylo v minulosti s modely B5 (3B5) a B5.5 (3BG).

Mezi další zajímavé mechanické úpravy zejména u modelů VW Passat B5 a B5.5 patřilo tzv. zalepení zámků. Způsob uložení zamykacího mechanismu (FAB) ve dveřích u řidiče je totiž tak snadno překonatelný, že se dá zámek vytrhnout i pomocí běžné vývrtky na víno a následně je možné již pouhým šroubovákem odemknout celý vůz přes centrální zamykání. I z tohoto důvodu se někteří majitelé odhodlávali k úpravě instalovaných zámků ve všech dveřích, kde odpojili mikrospínače pro mechanické odemčení – vůz bylo možné posléze odemknout pouze přes DO.

 

Skryté vypínače a další úpravy elektroinstalace

Mezi populární patří mimo jiné i instalace tzv. skrytých vypínačů, většinou se jedná o rozpojení okruhu pro řídící jednotku motoru nebo palivové čerpadlo a jiné důležité prvky ve voze, bez kterých vůz daleko nedojede. Nevýhodou těchto prvků je fakt, že instalace spínače je vhodná do vzdálenosti od 2m od přerušeného obvodu a také umístěním, kdy vypínač nesmí být snadno k nalezení, ale zase nesmí být příliš schován, aby nikdo nezpozoroval kam se řidič shýbá.

Samostatnou kapitolou může být přemístění diagnostické zásuvky ve voze na jiné místo než je standardní pozice. Pokud není vůz odcizen odtažením, bude třeba vůz nějak nastartovat a k prolomení zabezpečení bude třeba i přístup do systému vozu, což standardně zajišťuje právě diagnostická zásuvka.

 

Garáž

Garážové stání patří mezi velmi dobrý způsob prvotní ochrany vozu a pokud jsou garážová vrata z kvalitního materiálu a dobře zabezpečena, riziko odcizení vozu se výrazně snižuje. Bohužel situace není zcela růžová u garáží stojících mimo obydlené části města, kde mají případní zloději po nocích dostatek klidu se do garáže vloupávat. Navíc pokud nebydlíte zrovna v domě, ale na bytě a vůz používáte ke každodennímu cestování do zaměstnání, začne vás parkování do garáže mimo bydliště jistě velmi brzy nudit.

 

Havarijní pojištění

Pro klidný spánek zajisté nejlepší řešení. Díky internetu a mnoha často makléřským společnostem lze dnes snadno a zejména levně sjednat havarijní pojištění i na starší vozy v tzv. rozsahu all risk, který zahrnuje odcizení vozu (pojištění kryje náhradu do sjednané výše částky), vandalismus, střet se zvěří, povětrnostní podmínky a další. Havarijní pojištění je běžné v západní Evropě, v ČR je standardní u aut pořízených na leasing. Roční náklady na havarijní pojištění mohou být již od několika tisíc.

Nesčetnou výhodou je, že v případě například vandalismu vlastník vozidla hradí sjednanou spoluúčast, která je velmi často 5-10%. V případě odcizení vozu dostane posléze vyplacenou sjednanou částku – zde je dobré si hlídat výši částky a popřípadě si ji každý rok snižovat s ohledem na tržní cenu vozu, protože právě výše pojistné částky pro případ odcizení zvedá roční pojistné.

 

 

Nějaká forma dodatečného zabezpečení je na místě, protože velká část vozů je ihned po krádeži rozřezána na náhradní díly, po kterých je na trhu velká poptávka a s tím klesá i možnost, že by vůz byl nalezen v rámci policejního šetření.
 

Sdílet článek

Poslední články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap