VW Touareg první generace – rady při koupi

První generace VW Touareg se vyráběla od roku 2002 do 2010 a stala se velmi populární, bylo to první městské SUV od VW. Facelift přišel v roce 2007. Druhá generace přišla později v roce 2011. Vozy první generace tak dnes mají již řadu let a stává se z nich velmi žádaná a dostupná ojetina. U Touarega více než kde jinde platí pořekadlo, že kdo chce opici musí mít i na banány, protože náhradní díly na toto auto mohou snadno překročit pořizovací náklady.

Dříve publikované články:
Spotřeba benzínových a naftových motorů VW Touareg
Ojetý VW Touareg, s jakým motorem koupit?

 

Stručně k motorům

O motorech jsem psal v samostatném článku, kde byly shrnuty základní poznatky ze kterých lze vycházet i dnes. Níže se vrátím jenom pár slovy ke každému.

Nafta 2.5TDi R5 (128kw)

Základní motor, který má místo rozvodového řemene soustrojí ozubených kol. Tento systém v podstatě nevyžaduje údržbu samotného soukolí, ale je hodně citlivý na dodržování dalších servisního intervalů, zejména výměny oleje. Rozvody u tohoto motoru řešit nebudete, ale budete řešit ostatní věci typické pro PD diesel: turbo, ztrácející se olej, prosakující olej atd.

Nafta 5.0TDi V10 (230kw)

Nejlevnější ojetina na trhu, jedná se doslova o složeninu dvou motorů R5, které mají dokonce dvě samostatné řídící jednotky motoru, dvě turba atd. Rozhodně nejhorší volba pro nákup, elektronicky hodně poruchové, navíc těžký motor likviduje přední nápravu vč. vzduchového podvozku, pneumatik atd. Vysoký výkon se potom postará o převodovku, kterou je nutno měnit častěji než v jiných případech.

Nafta 3.0TDi (165kw)

Asi nejlepší logická volba v dieslu. Rozvody jsou řemenem a zepředu, takže jednou za čas je bude nutno vyměnit. Motorově typické problémy pro naftový agregát: turbo, prosakující olej.

Benzín 3.2 V6 (162kw)

Základní benzínová motorizace, rozvody jsou řetězem a směrem do kabiny, takže při manipulaci musí pryč celý předek vozu a nebo motor s převodovkou ven spodem. Motor nemá žádné typické neduhy.

Benzín 4.2 V8 (228kw)

Velmi oblíbená motorizace, rozvody řemenem ze předu (+řetízek). Výhodou tohotu motoru je fakt, že rozvody lze udělat na voze po odstrojení přední části a nemusí motor ven z auta. Podobný motor byl instalován i v Audi A8 nebo VW Phaeton.
 

 

Kontrola karosérie

Jak jsem zmínil v úvodu článku, Touareg patří mezi hodně drahé auta z pohledu dílů, je tedy vhodné si dobře zkontrolovat funkčnost všech prvků, protože oprava i drobností jako jsou kliky vyjde na tisíce.

Seznam ke kontrole

  • kontrola stavu laku a odřenin (lemy, blatníky, kapota, střecha u čelního skla)
  • otevírání všech dveří, zamykání a odemykání klíčem a z kabiny od řidiče
  • kontrola ovládání všech oken
  • kontrola otvírání 5-tých dveří
  • kontrola otvírání okna v 5-tých dveřích
  • kontrola roletek v zadních dveřích (pokud jsou)
  • kontrola otvírání a zavírání kapoty
  • kontrola stavu motorového prostoru a přítomnosti rzi
  • zvuk motoru po startu (studený motor)
  • kontrola zvuku motoru po zahřátí po testovací jízdě
  • kontrola umístění baterií a jejich stavu (napětí, stáří atd.)
  • kontrola stavu brzdového obložení (přední brzdy jsou s kontrolou opotřebení, zadní bez)
  • kontrola klik v případě bezdotykového přístupu (kessy)
  • kontrola startování bez klíče (kessy)
  • kontrola stavu všech klíčů (k vozu musí být minimálně 2ks klíčů)
  • kontrola funkce tažného zařízení (zda je zapsáno v TP a zda je bajonet přítomen)
  • kontrola střešních nosičů (zda má majitel klíče k nosičům)

 

Kontrola elektroniky

Elektronika je v Touaregu velmi citlivá a často nefuknční, je více než žádané si zkontrolovat funkci všech ovladačů

Seznam ke kontrole

  • kontrola zamykání/odemykání
  • kontrola spínání světel (zda všechna světla svítí)
  • kontrola vnitřního osvětlení
  • kontrola ovládání střešního okna (je-li instalováno)
  • kontrola klimatizace ve předu i vzadu
  • kontrola vyhřívání sedaček ve předu i vzadu
  • kontrola ovládání palubního PC přes volant
  • kontrola ovládání a nastavení radia/navigace
  • kontrola funkce kompasu
  • kontrola ovládání nezávislého topení (je-li instalováno)
  • kontrola funkce sedaček s pamětí (test uložení nových pozic) vč. nastavení volantu
  • kontrola ele. zklápění vnějších zrcátek
  • kontrola parkovacích senzorů (vizuální signalizace a zvuková)
  • kontrola funkce telefonní jednotky ve voze

 

Kontrola vzduchového podvozku

Vzduchový podvozek v Touaregu je velmi komfortní, ale taktéž velmi komplikovaný a poruchový. Odchází ventilky na tlumičích, poškodí se samotné měchy a nebo odejde kompresor v kufru. Nicméně jízda v Touaregu bez vzduchu při vyšších rychlostech nepatří k nejlepším zážitkům.

Seznam ke kontrole

  • kontrola všech módů pro nastavení světlé výšky (auto, maximální výška, nakládací výška atd.), kompresor by měl rovnoměrně zvedat auto bez trhání a měl by po nafouknutí při změně i klesat. Pokud auto zůstane viset nahoře, tak je zaseklá regulace a auto sjede dolů po rozjezdu, nicméně už to značí, že bude třeba se regulaci časem pověnovat
  • kontrola fyzického stavu měchů na všech kolech při maximálním zvednutí
  • kontrola hlasitosti a zvuku kompresoru při tlakování
  • kontrola zvuků při vypouštění/snižování
  • kontrola regulace, auto by mělo vydržet nafouknuté a kompresor by neměl doufoukávat

 

Kontrola automatické převodovky a diferenciálu

Touareg je výjmečný s neustále připojenou zadní nápravou, která ale taktéž potřebuje péči a servis.

Seznam ke kontrole

  • kontrola všech jízdních módů v převodovce
  • kontrola poslední výměny oleje v převodovce (není předepsaná výrobcem!)
  • kontrola poslední výměny oleje v diferenciálech
  • kontrola uzávěrky diferenciálu (zkoušet na nezpevněném povrchu, ne na asfaltu)
  • kontrola převodovky, po testovací jízdě zastavit na parkovišti, zařadit D, vytočit volant do plného rejdu a nechat bez plynu auto rozjet, auto se musí samo rozjet, test několikrát zopakovat

 

Testovací jízda

Základem každého výběru musí být testovací jízda.

Seznam ke kontrole

  • kontrola řízení, volant se nesmí trhat a auto nesmí zatáčet k žádné straně
  • kontrola řízení, při zatáčení musí jít volant zlehka (otestování posilovače)
  • kontrola zrychlení, v režimu Sport otestovat akcelerace ze zastavení (na křižovatce)
  • kontrola vysoké rychlosti (na rovném úseku zrychlit z 50kmh až na 130kmh, většina chyb vyskáče po dosažení rychlosti 110kmh)
  • kontrola brzdného účinku z rychlosti 90kmh na 50kmh, auto by se při brždění nemělo třást
  • kontrola couvání a parkovacích asistentů
  • kontrola jízdních režimů v Manuálním módu
  • kontrola jízdy na LPG a benzín zvlášť
  • kontrola ovládání přepínače LPG

 

Diagnostika

Po návratu z testovací jízdy bez odkladů připojit diagnostiku (VCDS/VAG-COM) a provést kompletní sken všech jednotek. Ne všechny chyby jsou kritické, ale mohou naznačovat blížící se problémy. Bez diagnostiky na prohlídku Touarega ani nejezděte.
 

Přestavba na LPG

V případě, kdy je auto přestavěno na LPG jsi zkontrolujte doklady, kdy bylo auto přestavěno, zda má vše řádně uvedeno ve velkém TP. Kdy byla naposled prováděna revize LPG (musí se provádět 1x ročně!) a kdy byla naposled měněna LPG nádrž (mění se 1x 10let). Zkontrolujte si kdo instalaci prováděl a velikost a typ instalované nádrže, zejména atypické nádrže se časem přestanou vyrábět a novou nekoupíte. Zkontrolujte si název instalovaného LPG systému a daný systém si ověřte v lokálním servise, často bývají problémy se směšováním LPG což sebou nese další problémy ve výkonu a chyby ve spalování.

 

Rozdíly mezi EU a US verzí

Mezi poslední důležité informace patří, zda se jedná o EU nebo US verzi. Důležitá informace, od doby co na stanicích STK provádí fotodokumentaci musí být všechny vyjímky u US verze zapsané ve velkém TP (jedná se například o světla atd.), jinak budete mít problém získat STK. Zápis provádí DEKRA, stojí to čas a peníze.

Základní rozdíly

  • tvar RZ
  • obrysová světla v nárazníkách
  • rychloměr s hlavní stupnicí v mílích a malá stupnice v kmh (pokud je evropský rychloměr, tak byl měněn jenom z důvodu stočení km)
  • zadní světla
  • nastavení rádia (ladění FM frekvencí)
  • skla ve zpětných vnějších zrcátkách nejsou panoramatická
  • bezklíčový přistup kessy  (chybějící bezklíčový start)
  • chybějící zamykání převodovky
  • chybějící parkovací senzory

 

Shrnutí

Určitě jsem nevypsal vše na co si dát pozor, u Touarega rozhodně platí že je třeba si pečlivě vybírat a velmi dobře zvažovat nákup. Některé závady lze odstranit kompenzací snížením prodejní ceny, avšak některé závady jsou natolik finančně nákladně, že mohou být důvodem prodeje.
 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap