Škoda Octavia II – rady při koupi

Škoda Octavia je nekorunovaný král českých silnic. Je to vůbec nejpopulárnější model českého výrobce vozů Škoda a dost možná nejpopulárnější vůz unás vůbec. Od doby první generace Octavie dochází k sdílení technologií s koncernem VW a především s vozy VW samotnými. Konkurentem pro Octavii je VW Golf, nicméně technologie v nové Octavii najdeme nejen v Golfu, ale i v Passatu nebo Superbu, proto tento článek, který krátce poukáže na slabá místa Octavie druhé generace a poradí na co si dát pozor při koupi, aby jste neprohloupili.

 

Škoda Octavia druhé generace (typ 1Z) se započala prodávat v roce 2004 a byla ukončena v roce 2013 příchodem třetí generace (typ 5E). V roce 2009 prodělala Octavia tzv. facelift.  Škoda Octavia II se díky stále rel. mladé technologii stává žhavým prodejním zbožím.

 

Přehled naftové motorizace Škoda Octavia II

 

Objem Rok výroby Kód motoru PD/CR Výkon [kw] Poznámka
1.9 TDi 2004 BJB PD 77 standard
1.9 TDi 2004 BKC PD 77 standard
1.9 TDi 2006 BXE PD 77 standard
1.9 TDi DPF 2006 BLS PD 77 standard
2.0 TDi 16V 2004 BKD PD 103 standard
2.0 TDi 16V 2004 AZV PD 100 standard
2.0 TDi 16V 2008 CEGA CR 125 standard
2.0 TDi 16V DPF 2006 BMN PD 125 standard
2.0 TDi 8V DPF 2005 BMM PD 103 standard
1.6 TDi DPF 2009 CAYC CR 77 facelift
2.0 TDi DPF 2010 CBAA CR 103 facelift
2.0 TDi DPF 2010 CBAB CR 103 facelift
2.0 TDi DPF 2010 CBDB CR 103 facelift
2.0 TDi DPF 2010 CFHC CR 103 facelift

*Motory a jejich problémy jsou do značné míry dost podobné těm motorům od VW.

 

Výběr vozu z bazaru a nebo přímo od vlastníka?

Častá otázka, která rezonuje vpodstatě na každém automobilobém fóru a dnes již běžně i na Facebooku. Je až k nevíře kolik extertů kolem sebe můžete mít, vesměs všichni by radili nákup přímo od majitele, což může být výhoda v případě že se sami v atech vyznáte a nebo máte sebou někoho komu opravdu důvěřujete. V konečném důsledku je to víceméně jedno, protože hlavní jsou zkušenosti s daným typem vozu a vědět tak na co se zaměřit, na co si dát pozor, co zkontrolovat před koupí.

 

Základní parametry

Předtím než se rozjedete do nejbližšího autobazaru by jste si sami měli udělat jasno, co vlastně od vozu očekáváte, měli by jste si být schopni odpovědět na níže uvedené základní otázky:

  • chci benzín nebo naftu
  • automatická nebo manuální převodovka
  • xenony nebo klasícké halogenové světla
  • pohon 4×4 nebo klasická předokolka
  • vadí mi lakované díly na voze
  • vadí mi bourané auto, v případě že nemá vliv na funkci
  • vadí mi filtr pevných částic
  • kombík nebo sedan
  • vysoký počet najetých km
  • dovoz ze zahraničí

 

 Na co si dát pozor při výběru vozu

Je jedno zda si budete prohlížet vůz v bazaru nebo u soukromého prodejce, snažte se řídit níže uvedenými tipy:

  • prohlídku auta provádíme výhradně ve dne a za dostatečných světelných podmínek
  • zkontrolujeme zda nám lícují všechny dveře a kapota
  • oproti slunci zkontrolujeme zda některý díl nemá odlišný odstín laku
  • zkontrolujeme hloubku laku (za předpokladu, že máme hloubkoměr)
  • zkontrolujeme čistotu uvnitř vozu a čistotu motorového prostoru
  • motor by neměl být za chladičem příliš rezavý (více rzi = častý provoz na dalnících)
  • zkontrolujeme si poškození v interiéru: zejména volant, tlačítka, madla dveří
  • zkontrolujeme si sedadla: poškození a opotřebení
  • ověříme funkčnost posuvných sedadel a všechny polohovatelné součásti
  • zkontrolujeme si pásy, zda se všechny správně navíjejí a zda nějaký není unavený
  • zkontrolujeme podvozek na poškození manžet a případné nětěsnosti (únik oleje)
  • zkontrolujeme funkčnost všech elektrických spotřebičů (ele. okna, klimatizace, HF, vyhřívání sedaček, vyhřívání zadního skla a zrcátek…)
  • nastartujeme, start vozu musí být bezproblémový na první pokus (všimneme si teploty motoru, zda už vůz byl startovaný před námi)
  • zkusíme na místě postupně zařadit všechny stupně – musí jít volně bez žádných kovových zvuků
  • otestujeme řízení
  • v plném “rejdu” přes nerovnost otestujeme přední nápravu a homokynetické klouby
  • část testovací jízdy absolhovujeme se staženými okny, aby jsme slyšeli tubo (rychlosti 1 – 2 – 3)
  • ověříme záběr auta při plném sešlápnutí plynu (od nízkých rychlostí 30kmh po 80kmh)

 

Testovací jízda

V rámci testovací jízdy se zaměříme na následující:

  • start vozu, musí být tzv. na první brnknutí, klidně vyzkoušejte více startů
  • zkontrolujeme spínací skříňku, zda není příliš opotřebená – zda nám v ní klíč příliš nelítá
  • kulisa řazení musí být pevná, zkontrolujeme zda není pohyb řadící páky příliš volný
  • řízení (otáčení volantu) musí jít snadno a volně při běžícím motoru
  • při přeřazování při všech rychlostních stupních nesmí být slyšet žádný kovový zvuk
  • v případě manuální převodovky musí spojkový pedál zabírat přibližně ve 2/3, pokud je to spíše ve 3/4 bude již opotřebená spojka
  • od motoru nesmí jít žádný rachotivý zvuk ani při jázdě, ani při stání na neutral
  • vyzkoušíme si couvání, jízda vpřed a následné zařazení do neutralu a zpátečky musí být plynulé bez cukání
  • vyzkoušíme si parkovací čidla (PDC) jak přední tak zadní
  • provedeme jízdu se staženými okny při nízkých rychlostech (otestování turba)
  • ověříme že auto (turbo) má požadovaný tah a výkon
  • při stání (např. křižovatka) musí mít motor kultivovaný chod jak při zařazené rychlosti na neutral (žádné cukání)
  • při pomalém přejezdu nerovností se nesmí ozývat žádný rachod od podvozku
  • vyzkoušíme funkčnost ruční brzdy
  • v případě automatické převodovky vyzkoušíme jízdu na všechny jízdí režimy (D a S, R)

 

Prověření vozidla

  • vozidlo zavezeme v rámci testovací jízdy do authorizovaného servisu, kde jej necháme zkontrolovat na technický stav (kontrola opotřebení) a diagnostikovat
  • necháme si otestovat tlumiče
  • v authorizovaném servise si necháme vyjet servisní historii vozu (dle VIN)
  • necháme si vystavit certifikát původu vozu CEBIA (může obsahovat data, které authorizovaný servs nemá)
  • provedeme si ověření stavu najetých km pomocí diagnostiky VAG-COM (VCDS)
  • zkontrolujeme si všechny skla na vozidle, zda jejich štítky s rokem výroby odpovídají roku výroby vozu
  • zkontrolujeme zda vůz nefiguruje v databázi kradených vozů
  • nezapomene ověřit, že na vůz není vydána žádná zástava

 

Výběr nejvhodnější motorizace

Tady je to dost podobné jako u Passatu 3C, tedy že nejvhodnější je motor 2.0 TDi PD 8V s označením BMM. Motor má sice DPF, nicméně se jedná typově o shodný motor s BMP (Passat 3C), který navíc nemá problematické vyvažovací hřídele olejového čerpadla. Určitě se najde dost vlastníků oblíbené motorizace 1.9 TDi, kteří by se hádali že jejich verze je nejlepší – není. Výkon 77kw je poměrně málo a těch problémů má 1.9 TDi poměrně hodně (vačková hřídel, hydroštely, turbo, pouze 5 st. manuální převodovka). Oproti tomu 16V verze ikdyž některé nemají DPF, mají obrovské problémy (praskající hlavy, tenčí stěnu motoru se závitem pro napínací kladku aj.). Oproti tomu CR motory z faceliftové řady jsou na tom zase o ještě chloupek lépe a lze je považovat za nejlepší volbu, jejich nevýhodou může být vyšší pořizovací cena.

 

Časté problémy vozu Škoda Octavia II

  • u vozů s větším nájezdem jsou často již vymlácené silentbloky, výměna ideálně za originální díly (TRW), alternativní dle referencí příliš nevydrží a auto po pár desítkách tisíc km opět začne bouchat
  • poškozené prachovky uložení tlumičů
  • poškozené manžety brzdových pístků
  • často odchází ložiska v kolech
  • problém s hydroštely především u 1.9 TDi
  • problém s výkonem kvůli turbu, dochází k zanesení (nefunkční regulace) a nebo dojde k přerušení mazání, což má za následek likvidaci samotného turba
  • u 1.9TDi vůle na vačkové hřídeli, následky mohou být likvidační (ojnice, prasklá klika)
  • vůle poloos vlivem vnitřního ložiska
  • přidřené vstřiky a oxidace vedení a konektorů
  • zanesený EGR ventyl a sání od sazí
  • nefunkční regulace turba (ventyl N75)
  • nepříjemné pískání od motoru (zkontrolovat filtr box a hadice na netěsnosti)
  • špatné startování (kontrola teplotní čidla a baterky)
  • praskající hlavy válců u 2.0 TDi 16V PD
  • časté zanášení DPF filtru u 2.0 TDi PD motorů
  • riziko stržení šroubu pro napínací kladku u 2.0 TDi 16V PD
  • problémy s odcházejícím PTC
  • občas se rozsvítí kontrolka airbagu (potřeba zkontrolovat konektor pod volantem)
  • problémy s parkovacími senzory (zaoxidovaná svorkovnice a kontakty)
  • nefunkční tempomat (třeba vyměnit páčku pod volantem)
  • syčení z palubní desky (vyměna chladiva v klima-kompresoru, kontrola klima-kompresoru)
  •  …

 

Pro více informací navštivte diskuzní fórum na adrese http://forum.skodahome.cz

 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap