Přídavný elektrický ohřev vzduchu PTC

V roce 2004 přišel Volkswagen se zajímavým nápadem jak uspíšit vyhřívání vzduchu vháněného do interiéru vozu a uvedl spolu s Golfem (5. generace) novinku v podání přídavného elektrického ohřevu vzduchu. Instalace elektrického přídavného ohřevu vzduchu (PTC elementu) je běžná pro vozidla s dieselovým motorem, především díky jejich pomaléhu zahřívání. Elektrický přídavný ohřívač vzduchu je kombinace PTC topného tělesa s integrovanou řídící jednotkou. Instaluje se za výměníkem tepla a používá se pro další ohřev vnitřního prostoru vozidla po studeném startu. Elektrický pomocný ohřívač vzduchu přímo ohřívá vzduch vstupující do interiéru vozu.

 

Kdy dojde k aktivaci PTC:

  • Automaticky, když je nastaveno výkon topení asi na 90%
  • Pokud je teplota chladící vody motoru  nižší než 75 ° C
  • Pokud je průtok vzduchu (topení / klimatizaci) vyšší než 500 l/min
  • Není-li aktivováno tlačítko ECON
  • Ručně pomocí diagnostického nástroje (VCDS / VAG-COM)

 

Kde je PTC umístěno:

PTC prvek nalezneme ve středové konzoli vedle plynového pedalu (napravo). Je potřeba tedy odkrytovat tuto část středového tunelu. Před demontáží PTC je potřeba nastavit klapky topení do požadované polohy, toho docílíme tak, že zvolíme výkon topení na maximální výkon a zvolíme nejvyšší teplotu (červené pole).
Před zahájením demontáže odpojíme baterii. Následně odstraníme ochraný kryt, odpojíme konektory a nakonec povolíme i šrouby držíci PTC element v pozici, a vytáhneme jej.

 

 

Diagnostika a poruchovost

Ačkoliv je PTC modul mnohem levnější než klasické vodní chlazení jako je Webasto, tak jeho životnost je poměrně malá. Je to dáno právě způsobem zahřívání přes odpor, proto se někdy nazývá jako odporový ohřev. Průchod většího množství proudu přes PTC termistor vyvolá ohřátí, který má díky tomu vyšší odpor. Nicméně termistory mají právě díky svým vlastnostem nízkou životnost. Proto nepřekvapí četné diskuze na internetu, řešící problémy s nefunkčními prvky a nebo s chybami, které nelze smazat.

 

Kontrola přes diagnostický nástroj VCDS / VAG-COM:

 

Chybové hlášení:

00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35)
012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent

00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35)
014 - Defective

Obě hlášení znamenjí problém s PTC. První znamená přerušení, což může být chyba ve vedení (kabeláž) nebo pojistce, ale často spíš problém se spirálou, což je nutnost výměny. Druhá chyba může znamenat problém s elektronikou (jednotkou), kdy buď již zcela odešla a nebo PTC ještě stále funguje, ale tato chyba není sporadická a tudíž ji nelze smazat. Vlivem opravdu vysokých teplot a výstupního výkonu (ve wattech) dochází k poškození rezistorů, které lze v některých případech ještě opravit přepájením.

 

Cena PTC bohužel není nejnižší. Orientační cena nového dílu se pohybuje okolo 8.000CZK, ceny použitých dílů se pohybují do 3.000CZK.

 

 

 

Sdílet článek

Podobné články

5 komentářů to “Přídavný elektrický ohřev vzduchu PTC”

  1. hazík says:

    Moc hezký článek, jediná nepřesnost je v tom že vw přišel s PTC v roce 2004
    PTC měl již Passat B5.5 nebo fábie TDI v roce 2000

  2. teekey says:

    je to mozne, cerpal jsem z dat volne dostupnych na internetu a tam se odkazovalo prave na GV. Diky za opravu.

  3. Dare says:

    Perfektní článek, moc mi pomohl v pochopení a vyřešení uvedené chyby. Díky.

  4. Luky PB says:

    Díky moc za rady, opraveno a funkční!!! Díky! L

  5. Dan says:

    Mě to taky ukazuje chybu přes VAG, ale když jsem to zkusil spustit přes VAG, tak to normálně funguje, jenom pomocí ovládání v autě se to prostě nezapne i za studenyho motoru… čím by to mohlo být, poradí někdo?

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap