Passat 3C – kontrola olejového čerpadla

Již v článku o temných zákoutích nákupu céčkového passata jsem se zmínil o problému s olejovým čerpadlem. Jedná se o opravdu nepříjemný technický problém, který nelze nazvat jinak než jako odfláknuté a vývojově nezvládnuté řešení. Ve zkratce jde pouze o to, že se výrobce zřejmě na poslední chvíli rozhodl do céčka dát modul olejového čerpadla s vyvažovacími hřídelemi – proč si můžeme sami domýšlet. Tento jedním slovem zmetkový modul najdeme pouze u dieselů a pouze u TDi PD (TDi CR jej mají taktéž, ale již s vložkou). Za zmínku stojí, že stejný modul se instaloval jak do 8V tak do 16V motorů, přičemž třeba oblíbený motor BMM (Octavia 2) je téměř totožný s v passatu instalovaným BMP, ale hřídele nemá.

 

Zasažené jsou tedy následující motorizace:

2.0 16V TDi BVE 1968 90
2.0 16V TDi BWV 1968 88
2.0 16V TDi DPF BUZ 1968 120
2.0 16V TDi DPF BMR 1968 125
2.0 8V TDi DPF BMP 1968 103

 

Novější generace motorů common-rail (CR) má již problémovou část modulu olejového čerpadla upravenou, přesto je lepší si v rámci výměny oleje modul se všemi komponentami zkontrolovat.

 

Celý problém spočívá ve zvoleném systému převodu pohybu. Tedy volbou unašeče olejového čerpadla, který je reprezentován něčím, co by jsme bez okolků mohli nazvat jako 10cm ocelový imbus a protikusem ve vyvažovací hřídeli co více než vložku připomíná pouze vylisovanou díru, to vše celé patrně z měkké bronzi. Po několika stech najetých km – dle ohlasů většinou v rozmezí 150.000 – 250.000 km dojde k protočení zmíněného unašeče ve protikusu vylisovaném v hřídeli a tím dojde k poklesu tlaku v systému, jinými slovy přestali jsme mazat.

Problém s mazáním je mnohem markantnější než by se mohlo na první pohled zdát. Protože zřejmě ve zrychleném vývojovém cyklu byly určité problémy se signalizací poklesu tlaku oleje v motoru, dospěl výrobce k tomu, že v případě volnoběhu je indikace nizkého tlaku potlačena – což znamená jenom tolik, že pokud se olejové čerpadlo odporoučí například v zácpě na D1, tak postupně dojde k upečení turba a v nejhorším i přidření samotného motoru (hřídele, písty atd.), bez toho aniž by řidič něco tušil – hlášení se dostaví až při jízdě.

V případě jízdy je problém signalizován na palubním počítači hlášením “nízký tlak oleje”. Když dojde k vyobrazení tohoto hlášení, nedojde ihned i k samovolnému vypnutí motoru. Takže řidič může snadno nabýt dojmu, že se o nic závažného nejedná. Ve skutečnosti již v této chvíli, je často již zasaženo i turbodmychadlo, které je na mazání velmi citlivé (přece jenom výfukové páry mají stovky °C).

Výrobce sám žádné řešení nenabízí, teda kromě výměny olejového čerpadla (modulu), což je investice v řádu několika desítek tisíc s vidinou stejné poruchy po opětovném nájezdu km.

Naneštěstí existují šikovní lidé, kteří se s problémem setkali již na počátku a sami se zapojili do hledání finálního a přitom levného řešení. Jak již bylo předesláno, tak problémem není jenom unašeč, který je z tvrdého materiálu (ocel), ale především protikus do kterého je uložen, jenž jej z měkkého materiálu a velmi náchylný k protočení. Jinými slovy se zubatá díra se po stovkách tisíc km doslova vyžvýká. Výměna pouze unašeče olejového čerpadla v lepším případě oddálí katastrofu, v tom horším ji může uspíšit, protože strhne již vyžvýkané zuby ve vyvažovací hřídeli. Aby situace nebyla tak jednoduchá, tak je samozřejmě možné koupit nový díl, bohužel pouze unašeč olejového čerpadla, ovšem nikoliv vyvažovací hřídel.
Při procházení internetu člověk narazí na spoustu různých úprav od alternativních provedení unašečů až po různé způsoby zavaření vyvažovací hřídele, ovšem nejspíš jenom jeden člověk k tomu přistoupil s nadhledem a důrazem na kvalitu, jaká se jen tak nevidí. Úprava vyvažovací hřídele v tomto případě znamená zalisování vložky do hřídele, která se jen tak neopotřebí (viz. fotografie). Úprava modulu olejového čerpadla tímto způsobem vyjde maximálně na několik málo tisíc, ale je to investice, která se nebude za život motoru opakovat.

 

Fotografie z výměny unašeče olejového čerpadla:

 

Příklad domací úpravy:

 

Ukázka poškozených unašečů a vložky hřídele:

 

Profesionální úprava vyvažovacích hřídelí by sharik4x4:

 

Nakonec je zde prostor pro sharika4x4 za skvěle a bezchybně odvedenou práci:
Opravuji vyvažovací hřídele, které se protočily. Mám za sebou opravu více jak 50ks vyvažováků a tím pádem spokojených lidí, kteří se nemusí strachovat, že jim přestane motor mazat. Spoustu lidí to mění preventivně, protože dobu protočení šestihranu nelze přesně určit a ani odhadnout po rozebrání. Životnost šestihranu (pohonu olejového čerpadla) je cca. od 100tkm-200tkm. Přes 200tkm to vydřží pouze vyjímečně.

Oprava spočívá ve vyfrézování a nalisování čtyřhranné vložky z tvrdokovu do stávající hřídele, v které je vyfrézovaný přesný šestihran, tak aby tyčka neměla šanci se vymačkat a následně protočit. Vložka je tam ještě zavařena laserem, tak aby byla jistota, že se neuvolní. Vše se uděláno s maximální přesností a pečlivostí.

Kontakt je 604543482.

 

 

Reference:
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=88175
http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=220&t=133675
http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=131&t=238388

Sve dotazy adresujte zde.


Sdílet článek

Podobné články

Copyright © 2013 – 2145 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap