Jak Ověřit správnost stavu tachometru

Úprava stavu tachometrů či jeho stáčení v ČR bohužel stále není zcela jasně definované zákonem, přesně tedy kdo má jaké povinnosti a zodpovědnost (pouze obecně), díky čemuž je stáčení tachometrů dobrý byznys pro mnoho pofiderních firem a firmiček.

 

Je to lukrativní živnost! Nákup potřebného zařízení pro úpravu starších typů tachometrů vyjde cenově v zahraničí na řádově několik sto korun, sofistifikované řešení na profesionální úrovni, které si poradí s přístupem do každé ECU (jednotky) potom na několik tisíc korun. Z toho je zřejmé, že vynaložená investice se vrátí vpodstatě při prvním uplatnění. Úpravou stavu tachometru lze velmi snadno a rychle zvýšit cenu při prodeji vozu lehce o desítky v extrémních případech až stovky procent.

V nedávné době se na idnes.cz objevil článek popisující právní spor, který nakonec skončil až u Ústavního soudu. Opět se tak rozvířila diskuze o stáčení tachometru, která bohužel ale rychle ustala konstatováním ÚS, že stávající právní normy jsou dostatečné a není třeba měnit zákony. Bohužel zcela milné konstatování.

 

Podle platného zákona totiž je nutno prokázat záměr a to je břímě na žalující straně, což může být ve většině případů značný problém. I zmíněný článek je spíš světlá vyjímka, lidé kteří se podobnými aktivitami (prodej stočených ojetin) živí jsou schopni zdařile zakrýt všechny stopy po jakékoliv manipulaci, nebo tyto indície zmanipulovat takovým způsobem, aby tíha nepadala na ně ale často třeba na tzv. bílé koně.

Ultimátní řešení problému stáčení tachometrů:

  • zákaz nabízet/provozovat služby pro úpravu stavu tachometrů pod vysokou pokutou (alespoň 500.000 CZK pro soukromé osoby, 2.000.000 CZk pro firmy)
  • možnost úpravy stavu tachometru pouze v sledovaných/hlídaných centrech, ideálně na stanicích STK, kde by se dále vedl registr úprav
  • při prokázání změny stavu tachometru za účelem obohacení, ohodnocení jako trestný čin (sazba alespoň 2 roky)
  • prodejce vozu vždy nese plnou odpovědnost za stav vozu vč. tachometru, v případě sporu o stav tachometru nese prodejce odpovědnost za prokázání korektních údajů za dobu svého užívání
  • v případě, kdy je prodejcem vozu podnikatelský subjekt (např. autobazar) nese plnou odpovědnost za stav vozu vč. stavu tachometru, musí učinit takové úkony, aby ověřil správnost a korektnost těchto údajů

Stávající pravní norma rozhodně není dostatečná a pouze nahrává všem podvodníkům, kteří v této branži již nějaký ten pátek chodí.

Za zcela absurdní skutečnost lze označit situaci, kdy dochází k změně stavu tachometru třeba kvůli výměněně motoru. I takové vozy lze najít v bazarech, motor sice může být nový, ale zbytek vozu je samozřejmě starý a může mít nalítáno i stovky tisíc km, přesto může stav tachometru evokovat zánovní vůz.

 

Jak Ověřit správnost stavu tachometru

  • kontrola VIN čísla vozu na stránkách sdružení SOVA
  • kontrola VIN čísla vozu na stránkách CEBIA
  • prověření VIN čísla vozu v authorizivaném servise dané značky
  • prověření vozu v authorizivaném servise dané značky
  • prověření vozu nestraným servisem a nebo technikem
  • diskuze o daném voze na internetu na diskuzním fóru dané značky
  • … selský rozum (kontrola stavu opotřebení sedaček, volantu, plastů v interiéru atd.)

 

Při nákupu auta a především v případě ojetiny nikam nespěchejte a dobře si prověřte prodejce a daný vůz.

 

sdruzeni sova

 

 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap