Chiptuning – rychle, levně a kvalitně?

Sériové vozy jsou povětšinou nastaveny na výkon s určitou rezervou, především potom u dieselových agregátů je možno velmi snadno docílit radikálního zvýšení výkonu pouhou softwarovou cestou. I přesto, že cena za úpravu výkonu vozu neustále klesá a nyní se dá pořídit i za několik málo tisíc korun, je dobré mít na paměti rizika spojená s tímto úkonem.

 

Chiptutning není žádná novinka a specialistů nabízejících své profesionální služby lze na po pár minutách na internetu najít desítky i stovky. Existuje několik bodů, které by jsme si měli ujasnit ještě před tím, než začneme vyhledávat chiptunera v našem okolí.

Navýšení výkonu lze dosáhnout různými způsoby, mezi ty základní patří:
powerbox (jednotka, která se připojí do vozu konkrétního modelu a zvýší výkon vozu)
software úprava řídící jednotky motoru vozu (software úprava map pro vstřikování paliva)
hardware úprava (instalace upravených trysek, hybridního turba, výměna intercooleru atd.)

 

U chiptuningu neplatí v žádném případě, že nejdražší je automaticky nejlepší a nejkvalitnější, nicméně výrazně levnější úpravy zavdávají spekulacím.

 

Co by jste měli vědět, když už chcete čip:
– zvážit cenovou nákladnost
– zvážit rizika poškození motorových částí
– najít vhodného chiptunera
– ověřit reference pro zvoleného chiptunera

Co by měl chiptuning přinést:
– snížení spotřeby při zachování jízdního stylu
– zvýšení akcelerace při nižších otáčkách a rychlostech
– lehké navýšení maximální rychlosti

Co by chiptuning přinést určitě neměl:
– výrazně zvýšenou spotřebu
– výraznou kouřivost
– vibrace a další nestandardní projevy při jízdě
– poškození motoru

 

Co způsobí chip s autem?
Chipem se obecně myslí zvýšení výkonu vozu pomocí úpravy řídící jednotky motoru, kdy pomocí různých konfigurací (ne vždy přímo samotných map pro vstřikování paliva) dojde ke zvýšení akcelerace vozu a tak i k dosažení lepšího jízdního prožitku. Ve většine případů je chipováním dosaženo právě zvýšení množství vstřikovaného paliva do spalování, což má za následek několik důležitých faktů.

Fakta:
– více paliva = větší teploty ve válcích
– větší výkon = větší kroutící moment (Nm)
– větší kroutící moment = větší zátěž na spojku (!)
– větší výkon = více spalovaného paliva = více splodin = větší nápor na turbo (!)
– více spalin = více pevných částic = častější ucpávání katalyzátoru / DPF

 

Co může způsobyt špatný chip:
– motor KO (poškozené písty, zpečené těsnění, poškozené vstřikovače a žhaviče atd.)
– zadřené turbo (přehřáté a následně upečené turbodmychadlo)
– zničená spojka (zvýšení kroutícího momentu může nadměrně opotřebovávat spojku až do jejího zníčení)
– ucpaný filtr pevných částic (katalyzátor / DPF)

 

Shrnuto těch několik faktů výše, je zřejmé že sice navýšení výkonu dieselových motorů je často velmi snadné, nicméně použité komponenty v sériovém voze především pak spojka, turbo a vstřikovače nemusí nový výkon zvládnout a můžou svým předčasným odchodem nepříjemně svému majiteli zavařit. Proto u opravdových profesionálů najdete i nabídky na skutečnou úpravu (ladění) výkonu, jejíž součástí jsou i výměny původních komponent za upravené případně hybridní, které nový výkon zvládnou mnohem lépe.

 

Důležité je mimo jiné nevěřit všemu kdo Vám co napovídá. Požadovaným cílem a přínosem chiptuningu jsou pozitiva ve formě snížené spotřeby a zvýšení výkonu, ne poškození motoru nebo jiných komponent vozu. Je jedno jakým způsobem jezdíte (např. plyn-brzda), úprava Vám nesmí způsobyt v žádném případě problémy s motorem a jinými kompotentami. Po dobře provedeném chipu by nemělo být patrná zvýšená dýmivost.

 

V případě, že už se rozhodnete pro chip, měli by jste si zvolit takovou firmu, která má ověřitelné reference. Při a po úpravě řídící jednotky by jste měli mít možnost se s autem projet a požadovat případné dodatečné úpravy nebo popřípadě požadovat vrácení původního stavu.

 

Odkazy:
http://race.dieselpower.cz/Produkty/
http://motorpower.cz/
http://www.sgs-servis.cz/

Sdílet článek

Poslední články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap