Autem do Chorvatska v roce 2014

Chorvatsko je po dlouhé roky oblíbená destinace pro dovolenou nejen protože jsou pobyty u moře relativně levné, ale taktéž pro blízkost – méně jak 1000km k samotnému moři. Především ona vzdálenost je tedy často důvodem, proč zvážit cestování vlastním vozem. V tomto článku budou blíže rozebrány dvě hlavní dopravní trasy na Jadran, včetně přibližné kalkulace cen za všechny poplatky, se kterými je nutno počítat.

Autem do Chorvatska přes Maďarsko
http://www.vwglobe.cz/clanky/autem-do-chorvatska-pres-madarsko/

Autem do Chorvatska s ENC (HAC, ARZ)
http://www.vwglobe.cz/clanky/autem-do-chorvatska-s-enc-hac-arz/

 

Ať se již chystáme někam na sever do Rijeky, nebo na oblíbený poloostrov Krk či jižněji do Splitu, oblíbené Makarské a nebo Dubrovníku, základem pro volbu trasy je zhodnocení průjezdních bodů mezi ČR a Zágrebem.

V zásadě existují dvě hlavní dopravní tepny:

  • CZ – A – SLO – HR
  • CZ – SK – H – HR

1. Exit přes Slovinsko (CZ – A – SLO – HR)

Velmi oblíbená a častá trasa skrze svou délku. Jedná se o nejkratší cestu do Chorvatska, bohužel je nutno jet přes Slovinsko a ikdyž to bude pouhý přejezd necelých 60km, který při dobré vůli všech okolností zabere necelou půl hodinu, bude se jednat o nejdražší úsek.

Cesta: Brno, Vídeň, Graz, Maribor, Zagreb, Rijeka / Makarska

Délka trasy:
Brno -> Rijeka (639 km, 6h 15min)
Brno -> Makarska (938 km, 8h 50min)

Poplatky:
Rakouská dálniční známka: 4.9€ (~135CZK, 10 dnů)
Slovinská dálniční známka: 15€ (~415CZK, 7 dnů)
Chorvatsko – mýtné brány : Rijeka 69HRK (~250CZK), Makarska 197HRK (~710CZK)
*ceny za mýtné brány jsou uvedeny za jeden průjezd

Souhrně tedy cesta do Chorvatska přes Slovinsko vyjde na 800CZK (Rijeka) rsp. 1260CZK (Makarska), pri stejné cestě zpět by byly celkové náklady 1050CZK (Rijeka) rsp. 1970CZK (Makarska).

Vše záleží na délce pobytu a především pak na tom, zda budete schopni se vrátit přes Slovinsko během 7 dnů po dobu platnosti dálniční známky, více o dálničních známkách do Chorvatska.

2. Exit přes Maďarsko (CZ – SK – H – HR)

Méně častá, avšak v posledních letech taktéž velmi využívaná trasa. Výhodou této trasy není vzdálenost, oproti trase přes Slovinsko vychází průjezd přes Maďarsko přibližně na stejnou cenu v poplatcích a počet najetých km bude tomto případě o přibližně 100km vyšší. Výhodou cesty přes Maďarsko jsou velmi kvalitní dálnice, které jsou velmi vysoké kvality posobně jako v Chorvatsku. Ani okresky (82/81) v kvalitě povrchu nezaostávají a patří mezi velmi kvalitní, takže pokud máte mapu nebo navigaci s aktuálními mapovými podklady tak není nutno se držet pouze dálnice.

Cesta: Brno, Bratislava, Györ, Zagreb, Rijeka / Makarska

Délka trasy:
Brno -> Rijeka (735 km, 7h 10min)
Brno -> Makarska (1033 km, 9h 40min)

Poplatky:
Slovenská dálniční známka: 10€ (~275CZK, 10 dnů)
Maďarská dálniční známka: 2975 HUF (~265CZK, 7/9 dnů)
Chorvatsko – mýtné brány : Rijeka 69HRK (~250CZK), Makarska 197HRK (~710CZK)
*ceny za mýtné brány jsou uvedeny za jeden průjezd

Souhrně tedy cesta do Chorvatska přes Maďarsko vyjde na 790CZK (Rijeka) rsp. 1250CZK (Makarska), pri stejné cestě zpět by byly celkové náklady 1040CZK (Rijeka) rsp. 1960CZK (Makarska).

Přes Maďarsko existují tři oblíbené trasy, které se výrazněji liší v počtu najetých km:

  • Györ – Székesfehérvár – Nagykanisza (cesta částečně po dálníci a částečně po okreskách)
  • Szombathely – Zalaegerszeg – Nagykanisza (-66km, drtivá vetšina cesty po okreskách)
  • Györ – Budapest – Nagykanisza (+69km, po celou dobu po dálnici)

 

 

Tipy a doporučení

Výběr optimální trasy

Co se týče optimální trasy kterou se vydat na dovolenou, to si musí každý vyhodnotit sám. Mé osobní preference patří jednoznačně cestě přes Maďarsko. Dnes kdy již je Chorvatsko v EU, tak zmizely hraniční kontroly při přechodu Maďarsko-Chorvatsko a tudíž padla poslední zpomalení na trase. Stačí se zastavit na jedné benzince na Slovensku pro dálniční známku a stejně tak v Maďarsku pro elektronickou známku a dál již žádné nutné zastávky – tedy kromě odpočinkových. Jediné spoždění lze očekávat snad při průjezdu Bratislavou. V tomto ohledu trasa přes Slovinsko nabídne horší parametry, lze očekávat kolony u Vídně, Gratzu a i vzhledem k preferovanosti této trasy u velké části řidičů bude vyšší hustota provozu.

Kromě uvedených tras, které výhradně počítají s maximálním využitím dálniční sítě a tedy spoustou poplatkou, lze využít nezpoplatněných trasy. Silnice nižší třídy jsou vždy otázkou, jednak můžou mít horší kvalitu, můžete narazit na uzavřené úseky apod.

 

Technické detaily

Vzhledem k tomu, že zvažujete využít osobní automobil na cestu do zahraničí, je velmi vhodné minimálně zajistit si na dobu pobytu připojištění, které se bude vztahovat nejen na případné incidenty spojené s dovolenkováním, ale pokryje i případné situace při cestě.

Mezi velmi důležité patří kontrola technického stavu vozidla, které chceme pro cestu využít. Především bychom měli zpozornět pokud máme nějaké úpravy na vozidle, které nemusí být zcela legální jako různé tuningové úpravy, odstraněné částí (katalyzátor, DPF atd.). Případné pokuty v zahraničí a pak především v Rakousku za provozování vozidla nezpůsobilého k provozu můžou jít do stovek až tisíc eur. Mimo to, může takový incident znamenat odstavení vozu.

Při přejezdu každého hraničního přechodu je dobré si pozorně přečíst tabuli s informacemi o maximálních povolených rychlostech a případné povinnosti denního svícení. Především překročení maximální povolené rychlosti může znamenat pokuty v řádech stovek eur. Nerespektování rychlostních limitů koneckonců patří mezi “evergreeny” českých řidičů v Chorvatsku.

 

Mýtné brány v Chorvatsku

Občas dochází ke zpoždění a tvoření kolon při průjezdu mýtnými branami. Ojediněle lze potkat řidiče, kteří se zřejmě s mýtnou bránou potkávají poprvé v životě a neví jak si odebrat lístek při vjezdu na placený úsek, jindy dochází k tvorbě kolon při placení u výjezdu z placených úseků. Tyto problémy často souvisí s problémy spojené s nefunkčními terminály pro platbu bankovními kartami, ale i vysokým provozem především v letní sezóně. Existuje pohodlná možnost jak si výrazně cestu přes placené úseky zrychlit a tou je využití elektronického mýtné tzv. ENC. Všechny potřebné informace lze dohledat pohodlně na webu ÚAMK nebo popřípadě na stránkách HAC.

 

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap