Autem do Chorvatska přes Maďarsko

Léto se přehupuje do své druhé poloviny, nicméně množství aut mířících do Chorvatska oblíbené to tuzemské přímořské destinace se netenčí. Již dříve byl publikován článek Autem do Chorvatska v roce 2014, který ještě před sezónou nabízel možnosti jak cestovat autem. Nyní je čas na malou aktualizaci a přidání praktických rad při cestě do Chorvatska přes Maďarsko.

Autem do Chorvatska v roce 2014
http://www.vwglobe.cz/clanky/autem-do-chorvatska-v-roce-2014/

Autem do Chorvatska s ENC (HAC, ARZ)
http://www.vwglobe.cz/clanky/autem-do-chorvatska-s-enc-hac-arz/

Důvodů proč zvolit Maďarsko před Rakouskem a Slovinskem může být více. Mezi hlavní se často řadí fakt, že maďarská cesta je méně frekventovaná, což se o transitu přes Rakousko moc říci nedá. Na oblibě trasy přes Slovinsko určitě nepřidá ani zvýšení cen dálničních známek v letošním roce. Nejspíše jedinou, přičemž ale značnou nevýhodou maďarské trasy je chybějící dálnice, která by vás pohodlně trasportovala od hranic se Slovenskem k hranicím Chorvatska. Relativně levná a velmi kvalitní maďarská dálnice vede přes Györ do Budapeště a přes něj se otáčí teprve do Chorvatska, čímž si prodloužíte svou cestu o přibližně 125 km a minimálně 1 hodiny jízdy. Jediným benefitem cestovat přes Maďarsko po dálnících je skutečný pocit pohodlý, protože většina povrchu byla dokončena nebo rekonstruována v několika posledních letech a povrch maďarských dálníc patří stejně jako v Chorvatsku k tomu nejlepšímu po čem je možno v Evropě cestovat.

hu_map2 hu_map1

 

Popisovat si cestu po dálnici nemá valný smysl, níže si tedy blíže přiblížíme oblíbenou trasu, na internetu často označovanou jako E65 vedoucí mimo placené úseky po tzv. okreskách.

 

Trasa:

ČR – Brno (D2) [dálniční známka: 310 CZK/10 dnů ]

SK – Bratislava (D2/E65) [dálniční známka: 10 €/10 dnů ]

HU – Mosonmagyaróvár, Csorna, Szombathely, Körmend, Zalaegerszeg, Letenye

HR – Zagreb (A4) [mýtnice Goričan: 42 HRK (32.87HRK ENC)]

 

Detailní popis trasy CZ: Brno – SK: Bratislava

Se zakoupenou dálniční známkou se po D2 vydámě z Brna směrem na Břeclav a pokračujeme dále na Bratislavu, přes kterou dále pokračujeme směrem na Budapest (značení E65).

 

Detailní popis trasy SK: Bratislava – HU: E65 (Csorna, Szombathely, Letenye)

Po přejezdu do Maďarska je potřeba co nejdříve sjet z dálnice – EXIT RAJKA. (E65 je dále vedena jako dálnice!)

Nyní z městečka Rajka pokračujeme přes města Mosonmagyaróvár, Csorna, Szombathely, Körmend, Zalaegerszeg směrem na hraniční přechod Letenye. Na trase je potřeba věnovat pozornost dopravnímu značení, kdy leckdy jsou cedule usazeny chaoticky, poměrně nepřehledné je tomu u města Nagykanisza, kde vás některé dopravní značky budou navádět na dálnici M7, je potřeba pokračovat do Letenye po cestě značené jako 7.

Kvalita maďarských okresek lze shrnout jako poměrně slušná. Přibližně 70% lze považovat za velmi slušný povrch bez výmolů, 15% je nově položený povrch a zbylých 15% je buď samý výmol a nebo se na trase zrovna pokládá nový povrch.

Největší problém je v Maďarsku dopravní značení, značkami se opravdu nešetří a naprosto běžné je omezení povolené rychlosti na 40 či 50 km/h doslova na několika metrech. Přesto lze cestování po této trase (okresky) doporučit a pokud vyrazíte v nočních hodinách (mezi 1h a 5h ranní), nepocítíte téměř žádné dopravní omezení (kolony atd.).

 

Detailní popis trasy HU: Letenye – HR: Zagreb

Letenye je malé maďarské městečko na hranicích s Chorvatskem. Tento hraniční přechod lze s úspěchem doporučit i ikdyž budete cestovat po dálnici, protože se na něm téměř vůbec netvoří kolony (nikomu se nejspíš nechce z dálnice sjíždět) a odbavení je tak vpodstatě okamžité.

Chorvatsko je v EU, ale není v Schengenu, takže z Maďarské strany budou hranice otevřeny, ale na Chorvatské straně hranice na celnici budete kontrolování – trochu komické, kdy v jedné budce v jednom okněsedí maďarský celník a v druhém okně o 1.5m dále potom chorvatský.

Z celnice vpodstatě okamžitě najíždíte na dálnici A4 směr Zagreb. Do Zagrebu je cesta zpoplatněna, jedná se o úsek SVETA HELENA – GORIČAN, který je standardně zpoplatněn 42 HRK. Při vjezdu si odeberete lístek a při sjezdu budete platit buď hotově (CASH) v HRK nebo €, popřípadě platební kartou. Dále máte možnost využít tzv. elektronickou vinětu ENC. V případě použití ENC vás zmiňovaný úsek bude stát pouze 32.87 HRK.

 

Elektronické mýtné v Chorvatsku – ENC

V Chorvatsku neexistují dálniční známky, ale je zde zaveden systém mýtných bran, který je poměrně draze zpoplatněn. Nejen z důvodu ušetřit je vhodné zvážit pořízení tzv. elektronické viněty tzv. ENC. Lze pořídit dvě různé ENC jednotky a to buď od společnosti HAC a nebo ARZ. S oběmi jednotkami se dostanete k moři. Obě jednotky nabízí zváhodnění přibližně 22% na průjezd mýtnými branami, pokud tedy jezdíte do Chorvatska pravidelně, tak vám ENC ušetří peníze. Obě jednotky lze zaregistrovat na internetu a zpětně si tak projít kolik jste zaplatili za průjezd kterou mýtnicí a samozřejmě je také možné dobíjení kreditu jak přes internet, nebo zakoupení kreditu na mýtnicích (ne na mýtné bráně ale v kanceláři). ENC lze pořídit na každé bráně (ENC office).
Závěrem lze dodat tolik, že při dodržování maximálních rychlostních limitů lze dorazit do Zagrebu přes Maďarsko z Brna za přibližně 6h (cestováno v nočních / brzkých ranních hodinách).
V případě tankování lze doporučit tankování v Chorvatsku mimo dálnice – orientační cena nafty na dálnici 10.42HRK, mimo dálnici v Zagrebu 10.11HRK. Co se týče kvality paliv, tak v minulém roce v Chorvatsku skončila čerpací síť OMV, která byla prodána a přejmenována na Crodux. Čerpací stanice Crodux lze s ohledem na kvalitu pohoných hmot doporučit.

Sdílet článek

Podobné články

Zanechat vzkaz

* Pole je nutné zadat před odesláním!

 
Copyright © 2013 – 2017 VWGlobe.cz Všechna práva vyhrazena. Powered by GetFreeWeb.cz.
Exporty: RSS | Sitemap